تحقیق درباره آفرينش انسان از ديدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

مطالب دیگر:
📖پیشینه و مبانی نظری ساختار فضاي سبز در توسعه پايدار شهری📖پیشینه و مبانی نظری ساختار مالکیت و نگهداری موجودی های نقدی📖پیشینه و مبانی نظری ساختار مغز و عملکرد آن و فرایند خلاقیت📖پیشینه و مبانی نظری ساختارحافظه📖پیشینه و مبانی نظری ساختارمغز و سنجش خلاقیت📖پیشینه و مبانی نظری سازگاری و تحلیل رفتار متقابل📖پیشینه و مبانی نظری سازگاري روانشناختي📖پیشینه و مبانی نظری سازگاری زناشویی📖پیشینه و مبانی نظری سازمان امورمالیاتی📖پیشینه و مبانی نظری سازماندهی فضای سیاسی📖دانلود کتاب زبان بدن اثرآلن پیز📖پیشینه و مبانی نظری سبک‌های دل‌بستگی📖پیشینه و مبانی نظری ستون فقرات،عضلات ناحیه پشت،انعطاف پذیری و عارضه کیوز📖پیشینه و مبانی نظری سر سختی📖پیشینه و مبانی نظری سرشت و منش📖پیشینه و مبانی نظری سرطان پستان📖پیشینه و مبانی نظری سرطان📖پیشینه و مبانی نظری سرمایه اجتماعی و جرم شناسی📖پیشینه و مبانی نظری سرمایه اجتماعی و سازگاری اجتماعی📖پیشینه و مبانی نظری سرمایه اجتماعی ونظریان دانشمندان در باره آن
تحقیق درباره آفرينش انسان از ديدگاه فلسفه و عرفان اسلامى
تحقیق درباره آفرينش انسان از ديدگاه فلسفه و عرفان اسلامی,آفرينش انسان از ديدگاه فلسفه و عرفان اسلامی,آفرينش,انسان,از,ديدگاه,فلسفه,و,عرفان,اس
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنیدجزییات بیشتر+دانلود

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:13

قسمتی از متن فایل دانلودی:

آفرينش انسان از ديدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختيار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزيند و در سايه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست يابد و چون هرگونه رحمتى در نزديكى به خداست، مى توان گفت: هدف نهايى از آفرينش انسان همان قرب الهى است.

اين پرسش كه «آدمى چيست، كجاست، از كجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نكرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر كس مبتنى بر پاسخى است كه به اين پرسش ها مى دهد. در اين بخش تلاش شده تا در قالب چند پرسش و پاسخ به تبيين علت سجده ى ملائك براى حضرت آدم و نيز به چالشى درباره ى چگونگى خلقت انسان هاى اوليه پرداخته شود.

روزها فكر من اين است و همه شب سخنم

كه چرا غافل از احوال دل خويشتنم

ز كجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود

به كجا مى روم آخر ننمايى وطنم (مولوى)

يكى از پرسش هاى مهم آدمى اين است كه براى چه آمده ام؟ چرا خداوند مرا آفريده است و به عبارتى، چرا هستم و براى چه بايد زندگى كنم؟ امير المؤمنين على(عليه السلام)مى فرمايد:

رحم الله امرء اعد لنفسه و استعد لرمسه و علم من اين؟ فى اين؟ و الى اين؟ خداوند رحمت كند آن انسانى را كه آن چه لازم است، براى نفس خود تهيه و خويشتن را براى قبر مستعد و آماده سازد. آن انسانى كه بداند از كجا آمده و در كدام راه است و به سوى كدام مقصد باز مى گردد.

مولوى چه خوب توانسته است اين كلام نورانى را به نظم در آورد؛ ز كجا آمده ام (مِنْ اَيْنَ)؛ آمدنم بهر چه بود؟ (فى اَيْنَ)؛ به كجا مى روم آخر ننمايى وطنم؟ (الى اَيْنَ).

به گفته ى ژان فوارستى، دانشمند آلمانى:

هر چه بشريت ترقى مى كند اين سؤال بيش تر مطرح مى شود كه چرا بايد بميرد و منظور از اين آمدن و رفتن چيست؟ و به قول سقراط: «زندگىِ بررسى نشده، ارزش زيستن ندارد».

قبل از پاسخ گويى به پرسش فوق، توجه شما را به چند نكته جلب مى كنم:

1. هدف چيست؟

هدف در لغت به معناى نقطه و نشانه اى است كه تيرانداز در نظر مى گيرد و تير را به طرف آن پرتاب مى كند و در محاورات عرفى به نتيجه ى كار اختيارى گفته مى شود كه عاقل مختار از آغاز در نظر دارد و كار را براى رسيدن به آن انجام مى دهد، به طورى كه اگر نتيجه ى كار منظور نباشد، آن كار انجام نمى گيرد و اين نتيجه از آن جهت كه منتهى اليه است «غايت» و از آن جهت كه از آغاز مورد نظر و قصد فاعل بوده «هدف و غرض» و از آن جهت كه مطلوبيت آن موجب تعلق اراده ى فاعل به انجام كار شده است، «علت غايى» ناميده مى شود.

و...


برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنیدجزییات بیشتر+دانلود